Bicara PMR: Good luck tau=)

Dah lama tak blog walking. Ye la Penconteng Ruang tak la aktif mane pon. Rupa-rupanya ramai rakan blogger yang sudah bergelar ibu. Aq?? Still bujang trang tang ting tong hehe.

Kepada PMR candidates tahun ni, korang da prepare lom untuk trial? Buat la ape yang patot jangan duduk korek idong depan tv je hehehe...bergurau. Akak doakan semoga korang berjaya di dalam pelajaran dan dipermudahkan segalanya.

Aq dulu, bukan nak kata ape la..semua yang cikgu belom ajar aq da expert. Soalan algebraic aq congak sambil makan kueh lapes je da dapat jawapan. Cikgu pon tanya aq balik sebab beliau tak pasti ape yang beliau ajar. Sia2 kalau korang percaya. Aq tipu je hehehe...

Ape2 pon ade beberapa tips yang berkesan untuk kita mudah memahami ape yang cikgu ajar dan mudah mengingati ape yang telah dipelajari. Let's check it out!!


  1. Memberi tumpuan 100% ketika cikgu mengajar. Cikgu korang bukan suke2 tau berdiri and explain kat depan sambil menggayakan baju kurung peplum beliau yang meleTOP. Semua tu ade input yang penting. Kalau korang fokus so takde problem ketika nak ulangkaji.
  2. Jangan malu2 ayam nak angkat tangan kalau ade yang tak faham. Tanya selagi boleh tanya. come on, be confident!
  3. Bincang secara berkumpulan. Contohnya korang terangkan proses digestion pada kawan2 korang. Bukan nak berlagak pandai tapi untuk check sama ada fahaman kita betol atau salah. Kalau ade salah at least kawan korang boleh betolkan. 
  4. Ok korang da berusaha jadi perbanyakkan la berdoa kepada Allah dan tawakal.

Ni la adek aq,calon PMR. Berminat?? Taip nak kenal@abubakarela
dan hantar ke 88888

0 kate2 korang: